Site pictogram Lokaal de Baas

Pokémon marketing voor ondernemers

Pokemon marketing

Pokémon Go

Tenzij je de media de afgelopen dagen helemaal hebt vermeden, is de kans klein dat je nog niets over Pokémon Go hebt gehoord.

Het spelletje Pokémon Go wordt gespeeld op je smartphone of tablet en maakt via een slimme techniek van de hele wereld één groot virtueel bordspel.

Door toepassing van augmented reality worden op willekeurige plaatsen in het land virtuele Pokemon figuurtjes neergezet. Die figuurtjes zijn alleen via de Pokémon Go app te vinden. Het doel van het spel is om alle 150 verschillende Pokémon figuurtjes te vangen en ze te trainen. Spelers kunnen met die Pokémon figuurtjes onderling tegen elkaar strijden in zogenaamde Pokémon Gyms.

Naast de zogenaamde Gyms zijn er ook Stops waar spelers extra gereedschappen kunnen verdienen om de Pokemon figuurtjes te kunnen vangen en de reeds gevangen Pokémon’s in leven te houden.

Doordat Pokémon Go gekoppeld is aan GPS-coördinaten, is het goed mogelijk dat er in je bedrijf een virtuele Pokémon rondloopt. Ook is het niet uit te sluiten dat er in je zaak een Pokémon Stop of Gym is gevestigd zonder dat je dat wist.

Gezien het fanatisme van de Pokémon Go spelers zul je dat ondertussen al wel gehoord hebben.

Pokémon Marketing

Maar wat kun je daar als bedrijf nu mee?

Eigenlijk heel veel!

Als ondernemer heb je de unieke kans om mee te liften op de enorme populariteit van het Pokémon spelletje. Inplaats van de spelers angstvallig buiten te houden, kun je ze ook uitnodigen om binnen te komen en de aanwezige Pokemon te vangen. Het is daarna aan jou als ondernemer om een leuke actie of aanbieding te verzinnen die past bij jouw Pokémon bezoekers.

Het feit dat je Pokémon spelers wijst op de aanwezigheid van een Pokémon, een stop of een gym, zorgt voor meer bekendheid voor je bedrijf. Bovendien maakt het jouw bedrijf bij de vele Pokémon spelers een stukje sympathieker.

Spelers van Pokémon Go moeten veelal heel wat kilometers afleggen om de verschillende Pokemon figuren te vinden. Tegen betaling kunnen ze een ‘lure’ kopen. Een lure is niet anders dan een lokaas. Zoals je met een stuk kaas muizen kunt lokken, zo kun je met een lure Pokémon’s naar je toe lokken.

Door het kopen van een lure bewegen de Pokémon’s voor een korte tijd richting de speler en wordt het een stuk eenvoudiger om de Pokémon’s te vangen. Andere spelers kunnen zien waar erbij hen in de buurt een aasje wordt uitgegooid. Ook zij kunnen dan gebruik maken van dat lokaas.

Wanneer je op je eigen mobiel de Pokémon Go app installeert en vervolgens via je social media aankondigt dat je op een bepaald tijdstip bij jouw bedrijf een aasje uit gaat gooien, dan is de kans groot dat daar meer mensen op af zullen komen.

Rotterdam Ahoy

Een mooi voorbeeld van een bedrijf dat gebruik maakte van de mogelijkheid van het uitzetten van een aasje, is het evenementen- en congrescomplex Rotterdam Ahoy.

Zij plaatsten op 14 juli 2016 het volgende filmpje op Facebook.


Rotterdam Ahoy gebruikt Pokémon Go als een mooie aanleiding om het Rotterdam Ahoy complex meer onder de aandacht te brengen. Alleen al door het bericht op de Facebook pagina te plaatsen, kreeg Rotterdam Ahoy positieve aandacht. Op het moment van plaatsen van dit bericht moest het evenement nog plaatsvinden.

Frietvilla Rockanje

Een heel ander voorbeeld is de Frietvilla in Rockanje aan Zee. Zij ontdekten dat er op hun terras zich een Krabby Pokemon schuil houdt. Bovendien zijn er in hun direct omgeving PokéStops te vinden. Op hun Facebookpagina maakten ze daar melding van.

Door spelers te attenderen dat er bij de Frietvilla veel te halen valt, krijgt de Frietvilla extra aandacht. Bovendien is het een sympathiek gebaar richting de Pokémon Go spelers onder hun klanten.

Beide bedrijven zijn mooie voorbeelden van Pokemon marketing. Wie weet wat de toekomst op dat gebied nog zal brengen?

Het zal niet als een complete verrassing komen dat Pokémon Go druk bezig is om bedrijven de mogelijkheid te geven om te adverteren op het virtuele platform.

Pak die kans!

Door de enorme versnippering van de aandacht van de consument valt het anno 2016 absoluut niet mee om nieuwe mensen door je deur te krijgen. Met Pokémon Go krijg je de kans om een enorme stoet mensen te bereiken die je daarvoor waarschijnlijk nooit bereikt zou hebben. Helemaal gratis.

Geef een positieve draai aan dit nieuwe fenomeen. Wees creatief en doe er je zakelijke voordeel mee.

Mobiele versie afsluiten